merken 1708

Beste,

Enkele dagen geleden had ik een tweetal vragen gesteld, omdat op de tweede vraag binnen een uur een reactie kwam heb ik het vermoeden dat mijn eerste vraag niet goed is doorgekomen, vandaar dat ik deze nogmaals indien. Mijn excuses alvast als blijkt dat de vraag wel was doorgekomen en u er nog mee bezig bent, ik wil namelijk niet ongeduldig overkomen. Tevens wil ik u hartelijk danken voor deze mogelijkheid tot vragen om hulp. ik waardeer u antwoorden zeer en vind het jammer dat ik na een determinatie u eigenlijk niet kan bedanken, daarom bij dezen!

In het verleden heb ik eens een beroep op uw kennis mogen doen en ik zou graag nogmaals van uw kennis gebruik willen maken. Ik heb een tweetal tinnen bordjes waarvan ik hieronder de eerste toon. Op de vlag van het bord is het gegraveerd met de initialen van de eigenaar en het jaartal 1836. Op de onderzijde staan een drietal merken. Twee zijn er identiek en tonen een huismerk in de vorm van een anker met aan de bovenzijde het cijfer vier. hier overheen staan de initialen C(?) B G, onder het geheel staat het jaartal 1708. het derde merk betreft een gekroond wapenschild met twee gekruiste hamers. De diameter van het bord bedraagt 22,5 cm bij een gewicht van 422 gram.

Graag verneem ik uw inzichten in deze. Het boek “Nederlandse Tinnegieters & Tinmerken dat door uw vereniging is uitgegeven heb ik reeds doorgenomen maar daarin kon ik de merken niet vinden. Mogelijk is het dus niet Nederlands, of ik kijk er volkomen overheen.

Met vriendelijke groet,
Alexander van der Kallen

Alexander van der Kallen, Bergen op Zoom

13 april 2023

Antwoord

De merken zijn van Carl Gottlieb Böhmer, tinnegieter in Altenberg. Meester in 1801, nog vermeld in 1842.