Tinnen maten

Uit de erfenis van mijn schoonvader (oud kastelein) kregen wij vijf tinnen maatbekers. Deze is van 1 liter en heeft een merk wat lijkt op “Meeuws S-HAGE”. Er staan 32 ijktekens op, beginnend met “d” en doorlopend tot en met “x”. De tweede serie ijktekens is een ander lettertype dan de eerste. Kunt u mij zeggen van wanneer deze maatbeker (ongeveer) stamt en of deze als antiek kan worden aangemerkt?

Paul van Riet, Voorhout

11 februari 2021

Antwoord

Een set Hollandse maten bestaat meestal uit 8 stuks, nl. van twee-liter tot de centiliter. Het zijn maten uit het decimale stelsel, dat in Nederland omstreeks 1820 is ingevoerd. Het gietersmerk is van de firma Johannes Nicolaas Meeuws, in 1775 gevestigd in de Schoolstraat. Het tinnegietersbedrijf is werkzaam geweest tot omstreeks 1960. De maten die u heeft zijn dus in ieder geval van na 1820 en gezien de vorm van het handvat misschien zelfs van na 1900. De ijkletters zouden dus uitkoimst kunnen geven. Omdat er zoveel ijkmerken opstaan en elke serie ijkletters van een ander lettertype is, kunnen wij  de exacte datum van ijken niet geven.