Naam: Daan W EVERTS
Plaats: Groningen
Datum: 27-2-2019
Vraag me af of deze beker met deksel antiek is. De stempel lijkt authentiek maar ik heb twijfels over de initialen op de deksel: J & B. Zou dit kunnen betekenen dat de beker is gegoten tgv een speciale (huwelijks?) datum van Juliana en Bernhard. Dank voor Uw voortreffelijke dienstverlening! DWE

Deze maatkan is zeker antiek. Het merk op het handvat met de intialen IHR is van jan Hillebrandt Rienewerf, tinnegieter te Groningen en werkzaam van 1797 - 1829. Deze maat is nog voormetriek - in Nederland ingesteld in 1820 - dus de maat is gemaakt tussen 1797 en 1820. De gegraveerde initialen op het deksel zijn op een typisch Groningse manier aangebracht en zijn van een vorige eigenaar. Ze hebben niets te maken met Juliana en Bernhard.