Naam: Frans Zwaan
Plaats: Apeldoorn
Datum: 8-8-2019
Geachte tinvereneging Laatst vond ik een dikke buik kan uit Maastricht met het merk HD 1696 aan de onderkant, een merk wat helaas niet geïdentificeerd is in het boek van Dubbe. In de deksel is de tinnergieter HVDL aangebracht (deventer) Kunt u mij meer vertellen over het Maastrichtse merk en de tijd waarin deze kan is gemaakt? Met vriendelijke groet, Frans Zwaan

Een tinnegieter is nog steeds niet aan deze merken te koppelen. Hij heeft zeker gewerkt vanaf 1690 tot mogelijk midden 18e eeuw. Zijn de initialen HVDL onderdeel van een merk? Of zijn het ingeslagen eigenaarsinitialen. Als het een merk is dan is het mogelijk dat de kan ooit is gerestaureerd door Van der Linden of dat hij het deksel vernieuwd heeft. Zoals u kunt zien op de website heeft de Nederlandse TinVereniging een boek uitgebracht over Maastrichts tin en tinnegieters.