Naam: Frans Zwaan
Plaats: Apeldoorn
Datum: 19-7-2019
Beste tinvereneging, Laatst heb ik een kraantjes gekocht waarnaar ik wat vragen heb. Gezien de fotos, dit model (van blik) wordt verkocht als empire maar kan het ook neo stijlen zijn van eind 1800? En met wat voor materiaal werd gebruikt om het te verwarmen? Ook aan de onderkant lijkt een gesleten zwart roos merk te zitten met letters. Met vele malen dank zoals altijd, Frans Zwaan

Dit is een blikken beschilderde kranenkan, die ook naast de tinnen exemplaren vervaardigd zijn in het eerste kwart van de 19e eeuw. In het onderstuk zit een komfoortje waarin gloeiende kooltjes voor de verwarming zorgden. Blikken gemerkte kranenkannen zijn wij nog nooit tegengekomen. Waarschijnlijk is het iets anders dan een merk.